EN |  فا
Menu

مشاهده خبر

جزئیات مطلب

تعداد بازدید:350
تاریخ انتشار: 05/09/2017 03:34:59 ب.ظ
مدیریت هماهنگ موفق تر از مدیریت یکپارچه در نوسازی عمل خواهد کرد

مدیریت هماهنگ موفق تر از مدیریت یکپارچه در نوسازی عمل خواهد کرد

عباداله فتح اللهی در برنامه روی خط خبر به تشریح موضوع بازآفرینی شهرها با مدیریت هماهنگ، الزامات و مزیت ها پرداخت و اذعان داشت مدیریت هماهنگ الگوی موفقی برای تحقق نوسازی بافت های فرسوده است.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نوسازی شهر تهران، فتح اللهی در برنامه زنده تلویزیونی روی خط خبر ضمن ارائه تعریفی از مدیریت هماهنگ، تصریح کرد: ایده مدیریت هماهنگ برآمده از نیم قرن چالش  مدیریت های اجرایی، شهرداری ها و شهروندان برای مقابله با معضلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... در محلات هدف و دستیابی به نوسازی متوازن و پایدار در کل شهر تهران است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به تجربه نوسازی در محله خوب بخت واقع در منطقه 15 شهرداری تهران، خاطرنشان کرد: زمانی که برای نوسازی محله خوب بخت ورود پیدا کردیم، دریافتیم که نوسازی و بازآفرینی یک محله، تنها ساختن ساختمان نیست بلکه پس از نوسازی ساختمان های فرسوده، تأمین کسری سرانه های خدماتی از جمله توسعه فضاهای سبز، فضاهای فرهنگی و اجتماعی، بهداشت، آتش نشانی، آموزش و سایر موارد نیز امری ضروری است. 

فتح اللهی عنوان کرد: با پژوهش هایی که صورت گرفت، مشخص شد 32 دستگاه اجرایی در نوسازی مسئولیت دارند و بدون حضور منسجم، وظیفه مند و مسئولیت پذیر دستگاه های مربوطه، امکان بازآفرینی و نوسازی یک محله بصورت کامل وجود ندارد و در صورت تحقق با معلولیت ها و محدودیت هایی همراه می شود که نارضایتی ساکنان را در پی خواهد داشت.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران بر ضرورت ایفای نقش تمامی ذی نفعان در فرآیند نوسازی از جمله دولت مرکزی، دولت محلی، سرمایه گذاران بخش خصوصی، مالکین و ساکنین و ... تأکید کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این گفتگوی زنده خبری با بیان این که برای تحقق مدیریت هماهنگ، انسجام و ساماندهی ساختار نقش آفرینان چه در درون مجموعه مدیریت شهری و چه سایر دستگاه ها و نهادهای اجرایی دولتی ضروری است، یادآور شد: موظف هستیم در درون شهرداری ساز و کاری به منظور اولویت تخصیص، تأمین و هدایت بودجه در دل محلات هدف که از چالشهای عمیق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی رنج می برند مهیا نماییم. طبیعتاً استانداران و فرمانداران محترم نیز در کنترل و نظارت بر عملکرد دستگاه های اجرایی ذی مدخل در امر نوسازی نقش بی بدیلی خواهند داشت.

وی در خصوص تفاوت میان مدیریت هماهنگ و مدیریت یکپارچه توضیح داد: مدیریت هماهنگ به مدیریتی گفته می شود که هویت هر سازمان و نهاد اجرایی در آن به رسمیت شناخته می شود و در کنار انجام مأموریت های اصلی خود برای به دستیابی به هدفی واحد بصورت هماهنگ عمل می نماید، در حالیکه مدیریت یکپارچه زمانی اتفاق می افتد که  توافقاتی با قانونگذار؛ چه قانونگذار محلی (شورای اسلامی شهر) و چه قانونگذار ملی (مجلس شورای اسلامی) برای اصلاح ساختارها و ساز و کارهای اجرایی دستگاه ها صورت گیرد.

فتح اللهی ادامه داد: معتقد هستیم مدیریت هماهنگ برای تحقق نوسازی بافت های فرسوده بهتر از مدیریت یکپارچه عمل خواهد کرد، چرا که تمامی دستگاه های ذی مدخل و مسئول در این حوزه با حفظ هویت خود در راستای خدمت به ساکنان بافت های فرسوده تلاش می کنند و مدیریت شهری نیز هماهنگ کننده اجرایی شدن وظایف دستگاه ها و نهادهای مذکور خواهد بود.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران در ادامه سخنان خود در این برنامه، به استقرار 50 شرکت مشاور در قالب دفاتر خدمات نوسازی در 149 محله بافت فرسوده اشاره کرد و گفت: دفاتر خدمات نوسازی، اتاق فکر فنی و توسعه بازآفرینی محله هستند که طرح ها را مطالعه می کنند و بر اساس اقتضائات بودجه ای و محلی از طریق شهرداران نواحی در شهرداری منطقه به تصویب می رسانند.

به گفته ی فتح اللهی بخشی از طرح های مصوب دفاتر خدمات نوسازی که با بودجه و امکانات درون شهرداری می بایست انجام شود از طریق شهرداری اجرایی می شود و بخشی دیگر که نیازمند کمک دستگاه های دیگر مثل بهزیستی، کمیته امداد، آب، برق، گاز و غیره است نیز پس از هماهنگی در جلسات ستاد بازآفرینی پایدار شهر تهران وارد مرحله اجرا می شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این گفتگوی زنده خبری از رشد 68 درصدی نوسازی در 5 ماه ابتدایی سال جاری در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته خبر داد و اذعان داشت: این رشد پس از ابلاغ بسته تشویقی نوسازی اتفاق افتاد که توانست 25% هزینه ساخت و ساز را در بافت های فرسوده تقلیل دهد، گرچه برخی از دستگاه ها در این زمینه به تعهدات خود عمل نکردند.

فتح اللهی اظهار داشت: 5% مساحت شهر تهران بافت فرسوده است که 22% پلاک ها و 15% جمعیت را در برگرفته است. با مقایسه این سه رقم می توان به میزان فقر سرانه ها، فشردگی و تراکم جمعیت بالا در بافت های فرسوده پی برد. در مقابل 5% شهر تهران نیز به عنوان اراضی ذخیره نوسازی مشخص شده بودند و طراحان طرح های تفصیلی و جامع بر این بودند که ضعف 5% اول را با توانایی 5% دوم پوشش دهند و نوسازی در شهر بصورت دینامیک اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: منظور از نوسازی متوازن که مدعی هستیم فقیر و غنی در آن می بایست با هم دیده شوند، انسان های فقیر و غنی نیست، بلکه منظور قطعات درشت دانه و ریزدانه است که معتقد هستیم ضروری است درآمدهای حاصله از بارگذاری در قطعات اداری یا تجاری با مساحت 4 میلیون متر مربع و نظایر آن می بایست به سمت قطعات ریزدانه در بافت های فرسوده هدایت شود تا نوسازی بصورت متوازن اتفاق بیفتد.

فتح اللهی خاطرنشان کرد: امید می رود مدیریت هماهنگ نوسازی بتواند در چشم انداز 4 سال آینده که همگرایی عمومی تری بین دولت و شهرداری شکل گرفته است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی شهر تهران نیز نسبت به موضوع نوسازی وقوف بهتری پیدا کرده اند و دغدغه مند تر از گذشته موضوع را پیگیری می کنند، با شتاب بیشتری محقق شود.

دبیر ستاد بازآفرینی شهر تهران همچنین بر ضرورت کنترل و نظارت نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر روند اجرایی شدن سالانه 10% نوسازی توسط کلیه دستگاه های ذی نقش در این حوزه تأکید کرد.






 

rating
انتخاب رنگ:
عرض اسکین:
پترن زمینه:
ستون های مگا منو:
گزینه جستجو: خروج